greeting

"Bissmillahi Rahmani Rahim"

Friday 1 June 2012

EXCITED TAPI SEDIH!!



Alhamdulillah.. 
syukur dipanjatkan pada ilahi.. 
Sedar tak sedar dah masuk 2 bulan saya berada di FSC Samsung, PJ..
Mengikut jadual asalnya, saya dihantar oleh company  untuk training kat sini selama seminggu..
Tapi memandangkan beberapa masalah teknikal yang memerlukan persetujuan daripada HQ di Singapore memakan masa yang agak lama untuk diselesaikan, saya terpaksa untuk terus berada di Samsung sehingga semua masalah dapat diselesaikan. Bunyi macam senangkan?? Ye la just nk mintak permission je pon, bukannya ape sangat kan?? Tapi mereka-mereka yang bertanggungjawab wat permohonan tu, siap kene ada peguam bagai.. so memang makan masa la kan bila dah kene upah peguam bagai..
Mane tak nya sumenya under secrecy and confidential..(betol ke??)

Mula-mula dapat tau kene stay kat PJ, rase macam tak best sangat..
Kat sini, xde kawan, xde tempat nak makan, susah nak datang n balik keje, guna telefon avaya yang ada ganggang, tempat terbuka, tempat solat susah, majority pekerja-pekerja kat situ berbangsa cina, dan macam-macam lagi perkara lain yang tak best boleh disenaraikan…
Itu belum senaraikan lagi rase tersisih and macam anak tiri duk situ..
Mane tak nya, orang lain pakai tag colourful kite ni pakai tag colour biru yang dah nak luntur je, siap tulis 'visitor ' lagi..fuhhh 
Nampak sangat kite ni bukan staff sebenar Samsung..huk3
Orang lain boleh dapat baju and mug Samsung, kite?? Memang tak dapat la!!
Orang lain guna emel Samsung, kite?? Guna emel yahoo sendiri je!! Huk3
Boleh dikatakan tiap-tiap hari merungut..
Selalu wat comparison dengan kat VADS..
Kalau kat vads, ramai kawan, nak cari tempat makan pon senang, nak pegi and balik keje pon tau caranya, even jauh, sebabnya sume dah biasa..

Tapi itu time mula-mula kene stay kat situ la.. hampir sebulan juga nak sesuaikan diri nga persekitaran kat situ..
Sedar tak sedar, mula rasa best keje kat situ… dalam hati rasa macam tak payah tukar ke vads pon xpe, lagi senang.. kat sini, mula kenal nga kawan-kawan.. even diorg cina, tapi sume baik-baik..
Tambah-tambah nga amoi yang duk sebelah..  sangat baik and friendly.. 
Kalau ada masalah tanya je, mesti die explain sampai habis…best dapat kawan camni..
Kadang-kadang sembang, gossip sume pon boleh..

Even kat situ susah nak cari tempat makan, tapi saya boleh je survive, bawak bekal hari-hari.. (bekal kakak yang masakkan..haha tq sis!)..kalau tak bawak bekal dari umah pon, beli nasi lemak time datang keje awal-awal tu..
Pastu makan kat pantry. Memang sunyi sebab makan sorang2 je, tapi lama-lama dah boleh terima nga keadaan macam tu…
Lagi jimat duit and masa..huhu

Pasal susah nak datang keje lak, lama-lama rupanya lagi senang dari nak g ke vads..mula-mula je xnak explore..lepas dh tau sume alternatif yang ada, baru rase.. 'wahhh senang je nk datang sini..'
dekat pulak tu nga umah, jimat masa and duit....dah xde masalah pon..
Pagi-pagi kuar rumah pegi stesen komuter. Naik komuter dari pantai dalam sampai seri setia. Pastu cross the bridge jalan sikit, tunggu bus kat sungei way then turun terus kat Samsung.. senang kan??
Cuma kene jalan banyak ckit la, yang penting tmbang lagi murah…
sambil-sambil leh excercise skali kan?? (klu xcakap camtu, nk cakap camne lagi kan??)
9ti kalau pegi vads kene naik komuter sampai KL Sentral pastu naik bus jgak pegi TTDI. Memang xpayah jalan jauh, tapi lagi mahal coz lagi jauh, pastu nk kene kuar umah pon kene lagi awal la..

Kalau kat Samsung ni, memang duk tempat terbuka, tapi saya duduk dikalangan technical support team samsung.. memang sume orang pon ada high respect la kat diorg kat situ.. mana taknya, sume pangkat engineer kot… kalau dah ke vads nanti, of course saya akan berada dikalangan rakan sekerja yang wat 
kerje hampir sama nga saya.. 
Kalau kat Samsung ni, saya keje independent, xde orang yang pantau.. xpayah nak punch card or swap tag card bagai, saya nak datang pukul berapa, nak balik pukul berapa pon xde orang nak kisah… janji keje siap, and tiap-tiap hari send report kat manager..
Nanti Kalau kat vad pulak, dah xde makna sume tu.. manager hari-hari tengok and pantau kot..
Erkkk, yang paling macam tak best, nanti sume keje saya direcord..
memang kene wat keje perfect, ikut skrip and xleh la nak main tipu-tipu lagi
siap-siap boleh dapat warning and maybe dibuang keje la kalau wat keje xperfect macam yang die nak…

bos yang kat Samsung nga kat vads pon dah nmpak style diorang lain-lain, 
kalau kat Samsung, leh gila-gila, kuar makan sama-sama bagai..
kalau bos vads tak tau la camne nanti..
yang penting, aritu bos kat Samsung dah bagi complement kat bos yang kat Samsung..
saya rase xde apa sangat pon yang saya wat, tapi die dah bagi complement, so Alhamdulillah, syukur!!

Sekarang ni hari tuk berpindah ke tempat asal saya dah pon hampir tiba.. rasa macam sedih sangat nak tinggalkan tempat ni..sedih nak tinggalkan kawan-kawan yang kat sini yang dah mula nak rapat..
Aritu, sembang kejap nga aunty cleaner kt sini, tiba-tiba die cakap..
“nanti saya sedih la..”
“kenapa aunty nak sedih??”
“ sebab nanti dah tak dapat jumpe awak lagi..”
Ouchhh!! rase macam, waaa mak cik cleaner pon dah sayang saya..hehe
Tak sedar pulak saya dah jadi rapat nga mak cik cleaner berbangsa india tu sejak keje kat sini..
Hari-hari sembang nga die…
“alaa, xpe kat sini ada ramai lagi pekerje lain.. yang kat dalam call centre sume tu, kan… kalau ad masa, saya datang sini lagi ye…”
Terharu la pulak rase, bila mak cik ni cakap camtu kat saya…huhu

 nanti kat vads, belum tentu dapat sume ni…dapat mak cik cleaner yang baik and dapat kawan yang baik camni.. mesti nak kene ambik masa tuk sesuaikan diri kat sane pulak.. even saya datang dari vads, tapi saya dah xsama project lagi nga kawan-kawan yang saya kenal kat vads before ni.. so of course lepas ni my colleagues pon orang lain…Cuma waktu lunch je la boleh jumpe nga kawan-kawan saya before ni kot.. tu pon kalau  time rehat diorang sama nga saya…huhu
Memang rase excited nak ke vads semula, tapi takut pon ada.. rase macam baru nak mula keje kat tempat baru je..because environment and people around totally will be change…


Macam mane la agaknya nanti bila dah berpindah ke vads.. hopefully every things will be okay and much better than before..
So, just wait for this June, I will be at plaza vads…welcome to VADS!!! And goodbye plaza Samsung!!
I’m pretty sure that I will be miss all the moments at Samsung, and of course my friends here..
Nicole, Yennie, tham, usha, chee, and aidil..i will miss to hear shouting from handsome Korean boss  and the cute Korean boss… the hensem Chinese man and the cute malay guy..also akak pregnant yang comel tu..


p/s: happy anniversary to my beloved sister and her husband..this almost 6 years already.. hope for your love till to heaven..
selamat bertunang buat cik D...., one of my close friend during matrix merangkap housemate sekarang..
semoga ke jinjang pelamin next year...

till we meet again!!


Wassalam…

No comments:

Post a Comment