greeting

"Bissmillahi Rahmani Rahim"

Sunday 16 December 2012

Do I Look Older Than My Age??

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, masih lagi mampu menghirup dan menghela nafas seperti biasa..
hari ini diberi kelapangan masa untuk berada dirumah dihari minggu..

merujuk kepada tajuk entry pada kali ini yang juga merangkap status saya di FB,
apa pandangan rakan pembaca sekalian???
'erk.. tak payah tanya pembaca la...'

seperti yang sudah sedia maklum, umur dan berat badan merupakan dua perkara yang sensitif bagi kaum hawa.. tapi saya nak tambah lagi satu isu sensitip, iaitu isu kawen....
mana tidaknya, siapa yang nak dipandang tua dan gemuk??
semua orang nak nampak cantik dan sempurna dipandangan mata manusia..
tapi sejauh mana cantik dan sempurnanya kita dimata Allah??
tepuk dada, tanya diri sendiri - muhasabah diri...

sejak dua menjak ni, saya dapat ramai kawan baru di ofis,
sebab ada satu team yang baru pindah dari level 14 ke level saya..
adat la kan? bila baru kenal mesti ada sesi kenal mengenal - ta'aruf la katakan..
so elemen penting semasa sesi soal menyoal itu sudah semestinya:
1. nama?
2. UMUR?
3. tempat tinggal?
4. asal?
5. dah lama buat projek ni? (berkaitan kerja kami)?
6. dah KAWEN? (optional)

dah orang tanya, so kita jawab la..
yang paling tak best bila time tanye soalan no 3 tu..
"umur awak berapa?"
saya pon jawab la dengan bangganya sebab saya tahu saya masih lagi berada dalam kalangan staff yang termuda..cehhhh
"owhhh muda lagi...." respon si yang bertanya...
?????
apakah makna disebalik ayat atau kata-kata itu?? 
macam ada makna atau sindiran yang tersendiri je...
macam tak percaya umur saya lagi muda dari diorang pon ada..
kalau sorang yang cakap macam tu, okay la jugak, ni dah lebih dari sorang,
so saya pon terfikir...
do i look older than my age??

tapi kadang-kadang, ramai jugak yang tegur
'belajar lagi ke dik? belajar kat mane?'
dalam hati berbunga-bunga, ada jugak yang nak cakap saya muda kan???
hoho tapi saya akur maybe saya nampak matang kot, that's why diorang tak perasan saya ni dua or tiga tahun lagi muda dari diorang..
so abaikan je la...
siapa kita dimata manusia tidak penting,
yang penting siapa kita dimata Allah...
(sedapkan hati sendiri... hahaha)
tapi itulah hakikatnya..



satu lagi issue yang agak sensitip adalah, 
yang soalan no 6.
 adoiii, nak tersedak jugak saya bila ramai yang tak percaya saya masih belum mempunyai calon...
apa?? ingat cari calon suami tu macam piih baju ke??
its not that simple la...

tambah-tambah sekarang ni memang musim kawan-kawan kawen,
memang ada rasa macam nak kawen jugak cepat-cepat...
tapi bila
kadang-kadang bila dengar macam-macam masalah orang yang sudah berumah tangga,
timbul pula rasa takut nak menghadapi alam perkahwinan..
tapi tak elok fikir macam tu,
setiap orang ada masalahnya sendiri, in shaa Allah semua itu ujian untuk menjadikan kita lebih kuat meneruskan kehidupan...

so sekarang boleh mula bersedia untuk ke next stage even tak ada calon lagi,
mudah-mudahan bila dah ada persediaan, jumpa calon boleh terus kawen..
 huk huk huk
'banyak berangan ni...'

yang penting banyakkan juga usaha untuk mendapatkan cinta Allah yang hakiki,
baru Allah bagi cinta hambaNya yang sejati..
in shaa Allah...

so kesimpuannya, abaikanlah apa yang orang sekeliling nak cakap,
menjadi diri sendiri itu lebih baik daripada terikut-ikut cakap orang lain,
yang penting kita sentiasa berusaha menjadi hamba yang terbaik disisi Allah...

 kepada yang bakal menjadi imamku kelak,
terima kasih kerana memilihku, sedangkan aku hanya wanita yang biasa,
jauh dari kesempurnaan yang diidamkan,
hanya memerlukan bimbinganmu untuk menjadi lebih sempurna dalam menyintai sang Pencipta..
In shaa Allah aku akan menyintaimu setiap detik waktu,
maka cintailah aku seadanya aku,
jangan berharap aku menjadi wanita sempurna,
maafkan aku kerana aku hanya wanita biasa...



wassalam












No comments:

Post a Comment