greeting

"Bissmillahi Rahmani Rahim"

Saturday 22 September 2012

Kerja Oh Kerja


BOS: Kalau awak join kerja dengan saya, nak tak?
STAFF: Ermm, berapa En nak offer saya?
BOS: Saya offer awak lebih seringgit daripada gaji yang awak dapat sekarang..hehe
STAFF: Alaa, seringgit aje yang lebihnya??
BOS: Erm.. OK, kalau saya nak offer awak RM4000, awak rase awak boleh ke buat semua kerja dengan memenuhi kehendak saya?
STAFF: Secara jujurnya, dengan pengalaman yang tak seberapa yang saya ada sekarang, memang saya tak dapat nak buat mengikut kehendak En. Tapi saya pun tak mintak gaji RM4000 buat masa sekarang ini. Saya Cuma minta gaji yang adil dengan qualification yang saya ada. Itu sahaja.
BOS: Ok, memang tidak dinafikan, qualification merupakan perkara yang penting dalam sesebuah bidang pekerjaan, tetapi awak jangan lupa pengalaman merupakan satu lagi aspek penting yang perlu dititikberatkan bagi menjamin mutu kerja yang lebih baik dan ia menunjukkan setakat mana kemampuan yang ada dalam diri seseorang mengendalikan setiap urusan pekerjaannya.
STAFF: Memang pengalaman saya sekarang tidaklah seberapa, tetapi kalau bos yang tak bagi saya peluang untuk membuktikan kemampuan yang saya ada, maka saya rasa tidak salah kalau saya ingin mencari peluang di tempat lain yang mungkin lebih baik dari ini, betul tak?
BOS: Ya, memang tak salah. Tetapi sayang sangat sebab awak dah berada sebelah kaki di sini, awak Cuma perlukan sedikit masa dan usaha untuk memastikan sebelah lagi kaki awak turut berada di sini bagi mendapat jawatan yang lebih baik daripada sekarang. So, awak kene tunjukkan yang awak boleh pergi lebih jauh daripada apa yang awak buat sekarang. Awak ada banyak peluang kat sini yang awak boleh gunakan tetapi awak perlu mencari jalan bagaimana hendak menonjolkan diri awak, supaya awak menjadi lebih maju kelak.
STAFF: Masalahnya, saya memang tak Nampak apa-apa jalan pon sekarang ni, bagaimana cara hendak pergi lebih jauh di sini??
BOS: Itu lah sebabnya, awak kene pandai mencari peluang dan jalan macam mana awak hendak berjaya di sini??
STAFF: Macam mana, saya hendak mencari jalannya, kalau bos saya berada di atas, saya pula berada di bawah. Bos saya tak pernah datang jenguk saya atau memantau kerja-kerja yang saya buat. Dia tak pernah nak ambik tahu apa masalah yang saya hadapi sepanjang saya buat kerja ni dan bayak lagi la.. So macam mana saya nak dapatkan promotion daripada bos saya kalau cara saya bekerja tidak diperhatikan dan tidak dinilai oleh bos saya sendiri??
BOS: Erm.. Itu, saya tidak boleh cakap apa-apa lah. Itu masalah datang dari bos awak la. Kalau awak di bawah seliaan saya, saya tahulah bagaimana cara awak buat kerja semua tu..
STAFF: erm itulah masalahnya En…
BOS: So dalam kes awak ni, awak kene terima qada’ dan qadqr Allah, bahawa rezeki awak hanya setakat ini sahaja.
STAFF: Yup! Saya sedar, saya terima, dan saya bersyukur dengan apa yang saya ada dan perolehi sekarang…

KESIMPULANNYA:
>Gaji yang kita perolehi, adalah sesuai dengan level kemampuan kita.
>Terimalah qada’ dan qadar Allah seikhlasnya, kerna pasti ini satu ujian buat hambaNya dalam meniti kehidupan yang lebih mencabar kelak.
>Jadikan semua masalah itu sebagai motivasi dan pendorong untuk kita menjadi lebih kuat dan lebih baik daripada kedudukan kita sekarang.


Assalamualaikum..

lama betul tak update blog, daripada sebelum raya sampai dah habis sebulan beraya,
banyak sangat perkara dah jadi, hujung minggu pulak ada sahaja perkara nak dilakukan..
kadang-kadang rase macam tak cukup je weekend yang ada 2 hari untuk berehat..

perbualan di atas, bukan sekadar rekaan semata-mata, tetapi realiti yang agak sinis untuk
diterima, namun sebagai umat Islam, kita perlu tanganinya dengan sebaik mungkin
supaya menjadi insan  yang sentiasa bersyukur dengan apa yang dikurniakan.
sekadar perkongsian, banyak lagi cabaran dan ujian yang perlu dilakukan di alam
pekerjaan yang sebenar. realiti bekerja, tidak seindah mimpi syoknya bila dah bekerja..

mood: ikhlaskan hati dalam setiap perkara yang dilakukan..

notakaki: Tahniah buat exroomate matrik KMNS 07-08 siti aisyah & pasangan yang
selamat diijab kabulkan pada hari ini. semoga jodoh kalian berpanjangan hingga ke
syurga. ada sesuatu yang menarik mengenai perkahwinan mereka yang ingin saya
kongsikan. nantikan pada entry yang akan datang.. (cehhh macam ada je orang nak baca,
huhhh)

till we meet again..

bye..


No comments:

Post a Comment