greeting

"Bissmillahi Rahmani Rahim"

Sunday 15 April 2012

Sahabat, Kawan, Rakan, Kenalan

Assalamualaikum..

sume org mesti ad kawan kn? pernah tak kira berapa ramai kwn anda??
klu sy la, sekarang ni sy ad 753 org rakan fb.. dlm bnyak2 tu ad yg kenal, ad yg tak kenal, ad yg rapat, ad yg xrapat.. ad kenalan dr pelbagai negeri n negara (saje nk blagak...).. tp rasenye yg paling ramai kwn dari sekolah menengah la, pastu yg lain2 tu dari sekolah rendah, matriks, plkn, universiti, program, n kwn2 tempat keje..

agak2 dlm ramai2 rakan sy tu, berapa ramai  sahabat yg ada bersama kita bila time kita susah??
bak kata org kwn time senang memang ramai n senang nk cari, tp sahabat time susah, memang susah nk cari..

sebelum bercerita panjang pasal yg mane kwn masa senang n kwn masa susah sy tu, sy yakin pasti masih ramai yg keliru perbezaan antara sahabat, kawan,  dan rakan... so secara ringkasnya,

SAHABAT
sahabat adalah org yg memiliki rasa tanggungjawab terhadap diri saya, tetapi tidak memiliki hubungan darah. dalam erti kata lain, sahabat bukan terdiri daripada adik-beradik tetapi berupaya mewujudkan hubungan yg  seperti hubungan persaudaraan antara adik-beradik. sahabat adalah org yg banyak memberi manfaat dan kebaikan kpd kita dan die...

sahabat adalah seorang yang setiakawan, boleh membantu kita bila dalam keadaan susah, redakan kesedihan, hilangkan kebimbangan, dan sanggup berjuang demi kebaikan kita.. orang yg mampu menyimpan rahsia, menyokong serta memberi semangat, dan sentiasa melindungi kita...

KAWAN

kawan ialah seorang yg boleh berkongsi lebih dari satu perkara seperti minat, hobi, perasaan, perjuangan, dan sebagainya biarpun bukan dari organisasi yg sama... kawan ialah org yg selalu berinteraksi dengan kita dan kita juga mengenali beberapa akta peribadi mengenainya..

kita biasanya selalu mempunyai masa bersama, bergembira, berseronok dan sebagainya. kawan biasanya terjadi apabila seseorang itu menemui individu yang memiliki persamaan seperti hobi, minat, sikap, tabiat, dan pemikiran yg sama dgn dirinya..

kawan mungkin boleh berkongsi kesedihan dan kegembiraan, tetapi mereka selalunya tidak akan pergi lebih jauh dari itu... malah sekiranya tidak sependapat hubungan kawan mungkin boleh terputus..

RAKAN

rakan pula adalah perantaraan kawan dan kenalan. rakan ialah  orang yg berkonsi minat, kerjaya, hobi, permainan dan sebagainya dalam satu organisasi atau kumpulan dan sebagainya.  

rakan biasanya orang yang boleh mewujudkan kerjasama. contohnya boleh bekerjasama, mengadakan mesyuarat dan sebagainya...

rakan rapat pula adalah rakan yg boleh dianggap sbgai sahabat, ada jga yg boleh dianggap sbgai kawan, dan ada juga yg boeh dianggap hanya sebagai kenalan sahaja...

KENALAN

kenalan ujud mungkin sebagai rakan. contohnya rakan chatting, rakan siber dan rakan blogger. biasanya apabila kita mengenali seseorang itu dlm bentuk atau identiti tertentu, maka dia adalah kenalan. kenalan adalah org yg pernah berinteraksi dgn kita tetapi kita tidak dapat mengesahkan identiti atau kewujudansebenarnya.
oleh itu, kita perlu berwaspada n hati2 dgn kenalan2 siber kita krn, di luar siber mereka tidak semestinya org yg sama seperti yg kita kenal di internet..

kenalan kita boleh meluahkan perasaan mereka kpd kita menerusi internet, tetapi tidak boleh dipercayai 100%. kenalan kadangkala wujud sbgai satu hiburan, tetapi kadangkala tidak mustahil mereka boleh memberi kebaikan kpd kita menerusi perkongsian pendapat, idea dan penyelesaian masalah..

[sumber: internet & blog]

alhamdulillah.. bg sy sndiri, sy sgt bersyukur sebab Allah telah pertemukan sy dengan org2 yg sgt baik yg boleh dijadikan sahabat pd sy.. yang mana mereka masih setia bersama sy even time sy susah...
kdg2 kita xsedar yg kwn yg kita kenal tu sahabat kita ke hanya sekadar kawan baik kita, tp bila kita dlm keadaan terdesak dan sebagainya, maka ianya akn terbukti siapa mereka disisi kita.. adakah mereka sekadar teman gembira mahupun sahabat sejati..

terima kasih sy nk ucapkn pd sahabat2 sy yg sudi bersama sy time sy susah.. sesungguhnya hanya segala kebaikan n pertolongan anda buat sy hanyalah Allah yg layak membalasnya..
terima kasih Allah kerana di atas takdirMu, pertemukan kami sebagai sahabat di dunia..
terima kasih sahabat2 ku...

sy juga akan berusaha sebaik mungkin menjadi sahabat terbaik pd kalian sume..
sesungguhnya setiap detik pertemuan n perhubungan yg terjalin itu atas dasar kerana Allah..
setiap perhubungan yg ikhlas, pasti mendapat barakah..
so lets do our level best be a good friend to our friends..


p/s: teruja sgt bila dengar org ckap korea live.. wlapon diorg bukan artis korea tp diorang still cute n hensem mcm artis korea..huk3...

wassalam...







4 comments:

  1. Salam.. nak tanya cikit.. hehe.. emm agak2nya, soulmate tu yg mana satu?? sahabat?? kawan?? rakan?? or kenalan?? hehe.. just curious.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. walakomsalam kin..
      hehe xtau jgak la..
      tp pd pndapat ore, soulmate tu mcm teman hidup kot..
      so maybe hok paling dekat n sesuai sahabat la..
      sebab sahabat adalah seseorg yg akn setiasa ada dgn kita even time kita susah.. bukan senang nk cari sahabat hok camtu..huhu..

      Delete
  2. yer.. betul3.. hehe tq..:)

    ReplyDelete