assalamualaikum..
Alhamdulillah...
masih bernafas sehingga ke saat ini..
kesibukkan tugasan harian dan aktiviti hujung mggu yg agak padat sejak awl bulan 4 lg..
n mungkin akn berlanjutan shingga ke bulan 5 kot..
tp xpe, itu sume ujian dlm kehidupan tuk menjadikan kita lebih matang dlm membuat keputusan n pilihan bg menentukan perjalanan hidup yg bakal mendatang..
entry sebelum ni dh byak berckap pasal kawan, minggu ni nk bercerita pasal kerja..
pasal org2 yg sy pernah jumpa..
tp jumpe melalui percakapan atau lisan shj..
xjmpe face to face pon..
biasa la kerja handle masalah customer mesti la dpt jumpe n tau pelbagai ragam manusia...
dulu time sy wat praktikal, sy dh jmpe pelbagai jenis ragam manusia..
sorg kwn sy yg same2 praktikal time tu (agak2 sape la ye??) penah bgtau sy,
die dpt wat rumusan mengenai ragam manusia ni ada 4jenis..
1. orang yg tidak berapa pandai tetapi nk tunjuk pandai
2. orang yg tidak berapa pandai dan tidak tunjuk pandai
3. orang yg pandai dan memang tunjuk pandai
4. orang yg pandai tetapi tidak tunjuk pandai
untuk kategori 1 adalah bila kita nk cuba selesaikan masalah, tp die tunjukkan yg die lebih tahu dari kita..
macam org dulu2 ckap..
"xpandai xboleh diajar!!"
untuk kategori 2 bila kita cuba selesaikan masalah dia akan terima dengan senang tanpa bnyak cakap..
maknanya mampu diajar..
tuk kategori 3, hampir sam ngan kategori 1 tp bezanya tahap pendidikan atau pekerjaan mereka adlah lebih baik dari org kategori 1..
manakala bg kategori 4 adalah hampir sama dengan kategori 2 tetapi bezanya tahap pendidikan n pekerjaan mereka yg lebih tinggi or lebih baik dr kategori 2..
maka rumusannya di sini adalah..
kategori 1 adalah golongan yg bodoh sombong
kategori 2 adalah org yg mampu diajar
kategori 3 adalah golongan yg sombong bongkak
n kategori 4 adalah org yg berfikiran profesional..
(sory klu kata2 kurang sopan..)
so dimanakah kita berada??cuba fikirkan..
tp sy xnk citer pasal tu...
skrg sy nk citer pasal pengalaman sy berhubung nga customer skrg..
dulu time praktikal ni, sy memang xnk sgt2 keje camni..
tp itu la, apa yg kita xnk tu la yg dtg lebih dekat nga kita..
drpd xnk sgt2, skrg nah ambik ko!!
drpd sy terus mnjd penanam anggur yg berjaya, so why not sy try dulu...
disebabkn ini peluang yg sy bleh dpt, so xsalah wat dulu keje ni sementara dpt yg lain..
sekurang-kurangnya dpt cari pengalaman keje wlpon xseberapa..
time awl2 dulu sy wat projek TM xsempat sgt nk jmpe mcm2 customer..
setakat jumpe yg 3 4 case yg berlainnan je..
skrg dh join projek Samsung ni, baru leh kenal mcm2 jenis ragam manusia..
so sy mengaku jgak la nga 4 kategori fakta yg kwn sy ckap tu..
tp satu lg pengakuan yg sy bleh wat kt cni adalah,
hmpir keseluruhan customer samsung adlah org2 yg educated..
serius...
macam mane sy tau??
sy bleh detect melalui cara percakapan diorg la...
dulu time kt skolah, sy selalu jd tmpat kwn2 share probs diorg,
skrg sy jd tmpat customer mengadu mcm2 lak..
mcm dh ditakdirkn jd pendengar yg setia la plak..
alhamdulillah..
bila customer mengadu, sy juz dengar je la...
ad yg kecian tp nk wat camne,
sy pon xmampu nk menolong..
klu yg marah2 pon sy dengar je la..
ssbar menadah telinga nga complaint2 diorg..
apa yg ble sy ckap..
"ok sir, i will remark here what u said.."
kdg2 smpai rase cam nk berasap telinga dengar...
tangan lak dh lenguh pegang ganggang telefon..
adoiii sabar je la..
dh itu keje kita...
b4 wat col..memang berdebar2 je..
takut menghadapi customer tu jenis yg camne..
sy juz bleh ckap
mcm2 ragam manusia ni..
so stiap hari sy mesti akn jumpe nga customer yg suka marah2..
customer yg baik2 pon ad jgak..
ad yg memang cakap profesional, even ad probs nga samsung..respect la..
klu dpt customer yg sengal2 ckit..
memnag xleh blah r..
tahan gelak..berlagak profesional la nga customer..
lepas letak ganggang, terus gelak sorg2 smpai puas hati..
xkisah dh org sekeliling nk kata ape..
diorg pon wat bodoh je..
tp xtau la klu dlm hati diorg ckap 'xbetol agaknya budak ni!'
hehe..
suke hati la..
kui3..
maknanya mampu diajar..
tuk kategori 3, hampir sam ngan kategori 1 tp bezanya tahap pendidikan atau pekerjaan mereka adlah lebih baik dari org kategori 1..
manakala bg kategori 4 adalah hampir sama dengan kategori 2 tetapi bezanya tahap pendidikan n pekerjaan mereka yg lebih tinggi or lebih baik dr kategori 2..
maka rumusannya di sini adalah..
kategori 1 adalah golongan yg bodoh sombong
kategori 2 adalah org yg mampu diajar
kategori 3 adalah golongan yg sombong bongkak
n kategori 4 adalah org yg berfikiran profesional..
(sory klu kata2 kurang sopan..)
so dimanakah kita berada??cuba fikirkan..
tp sy xnk citer pasal tu...
skrg sy nk citer pasal pengalaman sy berhubung nga customer skrg..
dulu time praktikal ni, sy memang xnk sgt2 keje camni..
tp itu la, apa yg kita xnk tu la yg dtg lebih dekat nga kita..
drpd xnk sgt2, skrg nah ambik ko!!
drpd sy terus mnjd penanam anggur yg berjaya, so why not sy try dulu...
disebabkn ini peluang yg sy bleh dpt, so xsalah wat dulu keje ni sementara dpt yg lain..
sekurang-kurangnya dpt cari pengalaman keje wlpon xseberapa..
time awl2 dulu sy wat projek TM xsempat sgt nk jmpe mcm2 customer..
setakat jumpe yg 3 4 case yg berlainnan je..
skrg dh join projek Samsung ni, baru leh kenal mcm2 jenis ragam manusia..
so sy mengaku jgak la nga 4 kategori fakta yg kwn sy ckap tu..
tp satu lg pengakuan yg sy bleh wat kt cni adalah,
hmpir keseluruhan customer samsung adlah org2 yg educated..
serius...
macam mane sy tau??
sy bleh detect melalui cara percakapan diorg la...
dulu time kt skolah, sy selalu jd tmpat kwn2 share probs diorg,
skrg sy jd tmpat customer mengadu mcm2 lak..
mcm dh ditakdirkn jd pendengar yg setia la plak..
alhamdulillah..
bila customer mengadu, sy juz dengar je la...
ad yg kecian tp nk wat camne,
sy pon xmampu nk menolong..
klu yg marah2 pon sy dengar je la..
ssbar menadah telinga nga complaint2 diorg..
apa yg ble sy ckap..
"ok sir, i will remark here what u said.."
kdg2 smpai rase cam nk berasap telinga dengar...
tangan lak dh lenguh pegang ganggang telefon..
adoiii sabar je la..
dh itu keje kita...
b4 wat col..memang berdebar2 je..
takut menghadapi customer tu jenis yg camne..
sy juz bleh ckap
mcm2 ragam manusia ni..
so stiap hari sy mesti akn jumpe nga customer yg suka marah2..
customer yg baik2 pon ad jgak..
ad yg memang cakap profesional, even ad probs nga samsung..respect la..
klu dpt customer yg sengal2 ckit..
memnag xleh blah r..
tahan gelak..berlagak profesional la nga customer..
lepas letak ganggang, terus gelak sorg2 smpai puas hati..
xkisah dh org sekeliling nk kata ape..
diorg pon wat bodoh je..
tp xtau la klu dlm hati diorg ckap 'xbetol agaknya budak ni!'
hehe..
suke hati la..
kui3..
tp serius klu dpt customer yg baik n sengal ni,
rase cam semangat je nk wat col yg seterusnya..
terima kasih wahai customer yg menceriakan hari2 sy..
sy hanya ad anda as my spirit..huk3..
aritu dpt sorg customer mat saleh..
mak aiiihhh 'sleng' nya, memang sy wat2 faham je la..
dh tu siap ckap, 9ti nk col sy guna no tu..
haha klakar je,
klu col pon sah2 sy wat bodoh je..
sy juz guna phone tu tuk wat col je..
klu phone tu bunyi sy xlayan..
kuanng3..
ok la..lame plak berceloteh..
smoga lepas ni jumpe customer yg ok2 je..
p/s: hari pertama di rumah sewa sndiri..
wassalam...
Salam.. kemmy, skang kemmy keje katner?? syrkt aper?? just nak tau.. :)
ReplyDeletejd customer service je kin...
ReplyDeletekt vads tp handle project samsung..